Forum Vocalisten.nl
Start a New Topic 
Author
Comment
Welke opwarmliedjes gebruik je?

Voordat ik naar een repetitie of optreden ga, probeer ik nog wat oefeningen/liedjes te zingen als stembandgymnastiek. Maar ik vind A-A-A-A en I-I-I oefeningen een beetje saai en ik ben dan geneigd om te snel op mijn max. bereik te zingen. En dan ben ik al schor voordat ik op mijn bestemming aankom!

Een goed lied zou beter werken. Maar ik kan maar geen goed liedje bedenken, waar veel nuttige elementen in zitten voor de opwarming van mijn stem. Ik ben trouwens een tenor.

Iemand suggesties?

Re: Welke opwarmliedjes gebruik je?

misschien kan je kinderliedjes zingen die hebben niet zo'n groot bereik ook zijn er klassieke boeken met vocaleses op klinkers zoals vacai en sieber. Dit zijn korte melodietjes van 8 maten. ook kan je je liedjes doorzingen op een klinker die je makkelijk zingt of het hele stuk alleen op de klinkers. succes

Re: Welke opwarmliedjes gebruik je?

"Limonadeglas" over een kwint, je pakt lekker wat klinkers en je maakt gelijk je lippen lekker los! (li-mo-na-de-li omhoog, mo-na-de omlaag, gla- op grondtoon, a- op kwint en weer terug naar de grondtoon op as). Varieer mineur en majeur en verzin je eigen vijf-lettergreep-woorden.
succes!

Re: Welke opwarmliedjes gebruik je?

"Hear it, Sing it" (boek + CD) van Judy Niemack heeft een leuke reeks opwarmingsoefeningen