Forum Vocalisten.nl
Start a New Topic 
Author
Comment
spierspanning?

Beste iedereen. Ik zing al ruim 20 jaar. Eerst in bandjes op de muziekschool, toen in een hardrockband en nu sinds 2000 wederom in een melodieuze hardrockband. Ik heb enkele jaren zanglessen genoten bij Elly de Jong in Utrecht (zij gaf o.a. ook les aan bijv. Tineke Schouten en Robert Long). Omdat zij de laatste ruim 2 jaar kampt met gezondheidsproblemen heb ik sindsdien helaas geen zanglessen meer bij haar kunnen volgen.

Sinds ruim 4 weken heb ik echter te maken met stemproblemen. Het begon met keelpijn en zowel huisarts als ik dachten aanvankelijk aan een opkomend griepje. Echter heb ik al vanaf het begin gezegd dat de pijn zich meer concentreerde in de linkerkant van mijn hals en niet echt in mijn keel. Ik was verder niet echt grieperig, ook niet verkouden of i.d., maar wel telkens last van heesheid, stemuitval etc.
Ook het praten kostte me moeite en doet pijn, dus laat staan zingen. Omdat het na een week niet over was, kreeg ik toen een antibiotica kuur. Ook dat mocht niet baten. Pijnstillers als paracetamol en ibuprofen helpen niet. De huisarts heeft mij toen doorverwezen naar de KNO arts, waar ik eigenlijk pas a.s. vrijdag terecht zou kunnen.
Afgelopen weekend heb ik echter de huisartsenpost gebeld in het ziekenhuis, omdat ik het 's nachts niet meer uithield van de pijn, en ik was voor de zoveelste keer mijn stem kwijt. De dienstdoende arts kon echter niets vinden, en schreef me zwaardere pijnstillers voor. Wel dacht ze dat het misschien ook aan mijn schildklier kon liggen (echter zei ze dat als ik het daadwerkelijk aan mijn schildklier had, ik aan de KNO arts ook niet veel zou hebben). Ik had die avond eigenlijk een optreden, maar het moge duidelijk zijn dat ik deze helaas heb moeten afzeggen.
Ook deze pijnstillers hielpen niet en zondagochtend had ik het tevens ook vrij benauwd, en ik had het gevoel dat die plek in mijn hals groter werd. De huisartsenpost vertrouwde dat niet helemaal, en ik moest wederom langskomen. De dienstdoende arts kon wederom niet direct iets vinden, maar vond dat ik nog "lucht genoeg" had. Echter vond hij nog een week wachten op de KNO arts te lang duren, dus heeft hij geregeld dat ik gisteren al terecht kon. Ik kreeg wederom nog zwaardere pijnstillers mee. Deze lijken eindelijk te werken, maar je word er wel erg suf van....

De KNO arts kon echt ook niets bijzonders vinden, dus geen rare gezwellen of i.d. Maar wel constateerde hij dat mijn stembanden niet helemaal goed sluiten. Daarom zou ik mijn stem verkeerd gebruiken en bouwde ik zodoende een bepaalde spierspanning op waardoor ik die grote brok in mijn hals voelde. Dit was volgens hem te verhelpen d.m.v. logopedie, dus ben ik daar naartoe verwezen. Hij zei dat het toch wel verstandig was om weer zanglessen te volgen.....

Overigens vandaag ook nog van mijn huisarts spierverslappers gekregen, en morgenochtend moet ik bloed prikken om uit te sluiten of het niet evt. toch aan mijn schildklier ligt.

Inmiddels kreeg ik de tip namens Angela Groothuizen (echt waar) dat ik ene "Rob Stallinga" eens moest bellen, omdat hij erg gespecialiceerd is in dit soort zaken. Helaas bleek het telefoonnummer buiten werking, maar hij blijkt op het concervatorium in Den Haag les te geven, dus....nu maar hopen dat hij terugbelt.

Echter heb ik vandaag ook nog even Elly de Jong gebeld voor advies (ookal geeft ze momenteel nog steeds geen les). Zij is echter van mening dat ik eerst maar logopedie moet volgen en die stem weer op orde moet krijgen, en dat het dan niet verstandig was om voorlopig eerst zanglessen te nemen. Dat ik voorlopig beter niet kon zingen en zoveel mogelijk stemrust. (nu is zij eigenlijk een dame die al redelijk op leeftijd is, dus....ik weet niet in hoeverre deze methode nog steeds van toepassing is)

Ik zie het dus nu eigenlijk allemaal vrij somber in, omdat ik nu niet weet hoe lang het allemaal gaat duren en omdat ik waarschijnlijk inderdaad allemaal optredens moet gaan afzeggen. Dat is erg frustrerend. Bovendien word ik gewoon helemaal gestoord van de pijn iedere keer, en pijnstillers slikken is natuurlijk een tijdelijke oplossing. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik die heel lang blijf doorslikken. Echter houd ik het zonder die pijnstillers niet uit, dus ik moet wel.

Nu las ik ergens op dit forum dat het eigenlijk juist weer wèl goed is om je stem te gebruiken, hetgeen dus haaks staat op het advies van mijn zanglerares.

Nu is de praktijk van die Rob Stallinga geloof ik helemaal in Rijswijk (en ik woon in Nieuwegein), dus dat is ook redelijk ver weg. Ik vroeg me af of er een bekwaam iemand wat dichter in de buurt woont, en mij misschien advies kan geven. Ik zie op o.a. Vocalisten.nl en andere sites veel adressen en namen van zangdocenten, maar....hoe weet ik of ik de juiste persoon tref?

Ik baal echt ontzettend dat ik geen controle meer heb over mijn stem. Het ene moment heb ik weer even stem en kan ik redelijk praten (al lukt dat zonder pijnstillers totaal niet), maar over een uur kan hij weer totaal weg zijn. Ik heb dus geen knobbeltjes op de stembanden, want die heeft de KNO arts niet gezien. Maar hoe kom ik (naast evt. logopedie) in vredesnaam van die spierspanning af? (ik heb overigens geen last van stress ofzo, want dat vroeg de huisarts vanochtend ook al) Ik wil verdorie gewoon weer kunnen zingen!!

Wie helpt mij? Alvast zeer bedankt voor jullie antwoorden / hulp / tips!

Groetjes, Ingrid, Nieuwegein

Re: spierspanning?

Hallo iedereen,
Inmiddels heb ik een advertentie gezet in de rubriek vraag/aanbod Zangcoaching. Op aanraden van Rob Stallinga (die ik inmiddels heb ontmoet) ben ik naarstig op zoek naar een bekwaam/ervaren zangpedagoog/zangcoach in omgeving Nieuwegein/Utrecht.
Er is inmiddels duidelijk dat ik (gelukkig) geen cyste heb of knobbeltjes e.d. Mijn stembanden zijn brandschoon. Wel heb ik het probleem dat de spieren rondom mijn strottenhoofd muur en muurvast zitten. Daarom ben ik naar iemand op zoek die mij serieus kan helpen bij mijn probleem. Zie de advertentie voor meer info: http://www.vocalisten.nl/vraagaanbod.htm?id=47306
Alvast reuze bedankt! (ook de mensen die inmiddels al gereageerd hebben via de e-mail n.a.v. mijn 1e forumberichtje!!) Groetjes, Ingrid

Re: spierspanning?

hoi,
Tja ik heb het ook, door een herniaoperatie in mijn nek, ik ben onbewust totaal mijn stem anders gaan gebruiken en daardoor dus stemproblemen, ik heb nu zangles bij iemand in Zwijndrecht die ook de complete zangtechiek geeft, zij zegt dat het allemaal wel goed komt, als je ademsteun goed is dan zijn er oefeningen die je kan doen om dat weer goed te krijgen, nu word meteen mijn algehele zangtechniek aangepakt, as mooi meegenomen want ik hoor tijdens zangles het verschil, dus niet getreurd, snel zangles nemen en geduld haha tja en dat heb ik ook niet.
Hou me op de hoogte, is wel leuk om af en toe wat van een lotgenoot te horen, in ieder geval , ik heb weer hoop.

Re: spierspanning?

Blijkbaar ben ik dus niet de enige die dit soort problemen heeft. Of dat een troost is, is een 2e vraag... Ik loop nu al vanaf september 2006 met spierspanningsproblemen. Het gaat wel steeds (zeer) kleine stapjes vooruit, maar het is nog steeds niet "over", en ik vraag me soms af of het ooit wel over gáát...maar goed...

Waarvan ik dus aanvankelijk dacht dat het een om een verkoudheidje ging, bleek dus idd spierspanning te zijn. Dit blijkt nu veroorzaakt te zijn door dingen die ik de afgelopen 3 á 4 jaar op medisch gebied heb meegemaakt (vrij lang en complex verhaal), en met name ook veel medische nalatigheid. Mijn lichaam heeft blijkbaar zoveel te verduren gehad de afgelopen jaren, dat mijn ostheopaat nu zegt dat mijn lichaam letterlijk is "opgebrand".
Ik loop nu bij een fysiotherapeut en ostheopaat. Mijn conditie is momenteel "0". De UWV arts zegt dat ik aan mijn conditie moet werken en hij wil resultaat zien. Het probleem is echter dat ik van mijn huisarts NIET op eigen houtje mag gaan sporten, en ook de fysiotherapeut raadt dit af, omdat dit alleen maar averechts zou werken. Ik krijg nu fysiofitness, maar dit zijn vooralsnog kleine oefeningen.

Soms gaat het een paar dagen goed, en dan zit alles weer muurvast, dan doet alles zeer, en soms heb ik het zo benauwd dat ik het gevoel heb dat ik door een rietje moet ademen. Ik ben 35 jr. maar voel me soms 80 jaar momenteel. Huishoudelijk werk als ramen zemen of badkamer schoonmaken kan soms al funest zijn.

Ik "zing" inmiddels wel weer, maar met mate. En ik heb nog steeds het gevoel dat ik "niet lekker zing".

Op aanraden van Rob Stallinga ben ik op zoek gegaan naar een zangpedagoog. Ik vond toen een mevrouw in Utrecht. Zij geeft wel klassiek les, maar ja...voor de ademsteun zou dat niet veel uit moeten maken, zou je denken. Echter hield deze mevrouw er hele aparte ideeën op na. Gezien mijn pop/rock achtergrond, kwam de klassieke lesmethode ook niet echt overeen met hoe ik normaal gesproken zou zingen. Ik vond het zelfs steeds meer een belemmering vormen. Bovendien begreep die mevrouw niet echt veel van mijn "probleem" (zij gaf toch goed les? dus daar lag het niet aan....maar ik had niet echt de indruk dat ze het begreep). Ook stond zij niet open voor EVTS-technieken (Huh! Dat had zij toch helemaal niet nodig, die mensen konden misschien zelfs wel eens wat van háár leren...zo citeer ik). Eigenlijk heeft er door o.a. dit soort dingen dus nooit echt een "klik" plaatsgevonden. En als je steeds dingen op popmuziek-gebied moet uitleggen, omdat de zangpedagoog meer klassiek georiënteerd is, dat werkt dus ook niet echt...

Ik kwam terecht bij Els Schrama (logopediste/zangpedagoge) in Utrecht. Zij raadde me aan z.s.m. te stoppen met deze zanglerares, omdat dit, gezien mijn lichamelijke conditie, alleen maar averechts zou werken. Op aanraden van Els Schrama moet ik nu op zoek gaan naar een zangpedagoog, het liefst met EVTS lesmethode.

Gezien de reisafstand en reistijd, zoek ik het liefst iemand in omgeving Nieuwegein/Utrecht. (ik heb aanbiedingen gehad uit bijv. Hilversum, maar...dat is qua reistijd wekelijks bijna niet haalbaar voor mij persoonlijk - daar ik afhankelijk ben van openbaar vervoer). Omdat er serieus moet worden omgegaan met mijn probleem/conditie, zoek ik dus wel iemand met ruime ervaring. (iemand die dus weet waar hij/zij mee bezig is)

Oftewel...alle tips zijn van harte welkom!!

Re: spierspanning?

Hoi Ingrid,
Met veel belangstelling heb ik je verhaal gelezen. mijn verhaal staat ook op deze site, onder de rubriek "stembandoperatie : cyste".
Weet je, ik heb heel lang gezocht naar mensen die ook maar bleven sukkelen met hun stem en ik begon al te wanhopen dat ik de enige was. Het is inderdaad een schrale troost, maar toch, ik ben blij dat ik niet alleen ben. Het is wel een ander soort "sukkelen", maar toch. Ik heb soms ook spierspanning op mijn stembanden, dan voelt het aan alsof er een "bol" in mijn keel zit. Het is stresserend en doet pijn. Bij mij helpen spierverslappers wel wat betreft die spanning, maar dan ben ik heeeeeel erg draaierig waardoor ik bijna niet meer op mijn benen kan staan.Dus dat kan ik niet meer nemen. Maar ik moet zeggen dat ik het niet meer veel heb. Wat bij mij ook een beetje helpt is hard kloppen op de borst. Dat verlicht toch een beetje.

Is praten ook LASTIG voor jou?? Als je een verhaal wilt doen, voel je dan ook die spanning?
Heb je nooit logo moeten volgen??

Wat mij een tijdje geholpen heeft, is yoga. Als ik zelf meedeed in groep, dan voelde ik geen verschil. Maar ik kon ook prive gaan bij die man en dan deed hij allemaal rare dingen (hij duwde op allemaal verschillende plaatsen die veel pijn deden) Hij heeft me een stuk vooruitgeholpen.
Heb je daaraan nog niet gedacht? Vooral omdat je zegt dat het spierSPANNING is.

Waarvan heb jij verbetering??
KLinkt je stem nog altijd hees?
Ik hoop dat je iemand vind waardoor je geholpen bent.
Laat je eens weten hoe het met je is?
Alvast bedankt.
Daaag
Vero

Re: spierspanning?

hoi,

Ik loop nu al zeven maanden met keelpijn en stem problemen, snap wat je voelt en bedoelt.

Ik kan per 27 juni terecht bij els schrama, zij help zangers en zangeressen.

Ik werk dan wel in het onderwijs, maar ze had er wel vertrouwen er in dat ze me kon helpen.

Ik hoop het in iedergeval, ben het echt zat.
Serkte, met het vinden van de juiste hulp en begeleiding.

Groetjes van gabrielle

Re: spierspanning?

Hoi,

Wat interessant om te lezen, dit allemaal. (via google hier terecht gekomen) Inmiddels heb ik t gevoel dat mijn stemprobelemen niet meer overgaan...maar zo te lezen is er hoop ;-)
Werk ook in t onderwijs, zing veel, door verkeerd stemgebruik knobbeltje op mn stemband, gelijk naar de logopedie, maar eigenlijk sinds dien steeds verder van huis.... Nu ga ik binnekort naar een nieuwe logopedist (met een totaalaanpak, adem, stem en lijf), ook sinds kort naar de fysio. in de hoop dat de spanning er bij mij af gaat.heb de laatste tijd pijn op mn borst, ook zonder inspanning. is dat herkenbaar? heb nog wel genoeg adem, gene hyperventilatie.
Nou, ik houd de moed er maar in (al klinkt dit zo wat minder...haha) en ben benieuwd naar jullie vorderingen. Groet Marjolein