Forum Vocalisten.nl
Start a New Topic 
Author
Comment
4 dagen stilte

Hei, ik heb al heel lang last van allerlei verkoudheden en keelontstekingen en zo en vanochtend ben ik bij de dokter geweest. Die zei dat ik nu tot en met dinsdag m'n stem op geen enkele manier moet gebruiken, omdat m'n stem waarschijnlijk overbelast is en ik hem op de verkeerde manier gebruik. Verder kan ik vanmiddag nog een verwijsbrief voor de logopedist ophalen. Ten eerste vraag ik me af of er hier mensen zijn die dezelfde soort ervaringen hebben en ten tweede vraag ik me af hoe het kan dat ik mn stem verkeerd gebruik. Ik zit nu in m'n tweede jaar zangles en als mijn zangdocente me corrigeert, voelt het inderdaad beter aan. Volgens mij geeft zij wel goed les, dus hoe kan ik dan mn stem verkeerd gebruiken? Ik moet toegeven dat ik thuis weleens uit m'n dak ga (vocaal gezien) en voordat ik zangles had, kan ik mn stem ook verkeerd gebruikt hebben en dat dat nu pas aan het licht komt???

Re: 4 dagen stilte

Een tip: neem je zanglessen op en luister naar hoe je zingt voor en na de aanwijzingen van je docent. Bovendien beklijft een les beter als je het allemaal nog eens na kunt luisteren.
Hoe oefen je thuis? Oefen je alleen de opgegeven liedjes of doe je ook toonladders en andere oefeningen? Die zijn namelijk minstens zo belangrijk, hoor!

Re: 4 dagen stilte

Oh, okee: ik moet bekennen dat ik bijna nooit inzingoefeningen doe thuis, eigenlijk alleen bij zangles (schaam, schaam). Misschienn dat dat het is en toen ik hoorde dat ik mn stem verkeerd gebruik, nam ik me ook wel voor om inzingoefeningen te doen voordat ik echt los zou gaan, maar je weet hoe het gaat met goeie voornemens... Volgens mij heb ik zojuist mn stem weer naar de knoppen geholpen Aanstaande dinsdag begint de 'echte' logopedie: volgens de accent-methode, geloof ik. Wie kan me hier meer over vertellen (het doel ervan, ervaringen etc.)