Forum Vocalisten.nl
Start a New Topic 
Author
Comment
Help!! Wie herkent dit zangprobleem??

Ik ben een 30 jarige zanger en ben de laatste tijd meer optredens gaan doen met mijn nieuwe band. Ik krijg al een aantal jaren zangles en werk hard om mijn techniek en bereik te verbeteren.

Nu merk ik de laatste tijd dat het repeteren thuis en met de jongens prima verloopt, dat mijn stem goed klinkt en ik redelijk toonvast aan het worden ben.

Echter, tijdens optredens merk ik dat ik soms moeite heb om zuiver over te komen op het moment dat ik met een microfoon en monitoren werk. Ik hoor mezelf dan heel anders dan 'thuis' in mijn studeerkamer. Aan het geluid ligt het denk ik niet. De mannen van de techniek doen prima hun best en collega-zangers hebben vaak nergens last van. Maar mijn zang klinkt soms gewoon lelijk! Veel gaat vals en het klinkt gewoon echt niet lekker! Dat is heel frustrerend want thuis klinkt het als een klok. Ik weet dat dit een cliche reactie is voor zangers/zangeressen maar het is gewoon zo!

Hoewel ik geen veteraan ben, heb ik toch al redelijk wat podium-ervaring dus het is naar mijn idee ook geen beginnerskwaaltje.

Herkent iemand mijn probleem? Zou het misschien toch te maken kunnen hebben met een te hard staande microfoon of monitoren ofzo?

Re: Help!! Wie herkent dit zangprobleem??

Zet je monitoring eens lager of uit, en probeer het dan nog eens. Vaak passen zangers en zangeressen ( bewust of onbewust ) op het podium hun zang aan op hetgeen wat ze terug horen over de monitor. Dit is vaak vervormd en vertraagd en kan dus een probleem vormen als je daardoor de noten niet goed hoort of zuiver zingt. Vertrouw op je eigen stem, je weet zelf wanneer die goed is en niet. dara heb je geen monitoring voor nodig

optie 2:
Repeteer je thuis ook voluit? Mocht je dit niet doen kan het ook zijn dat je op het podium nog iets meer geeft en iets harder zingt waardoor je misschien op dat moment de " kracht" mist om de juiste noten te pakken. Daarbij helpt alleen ook het voluit repeteren en conditie opdoen.

Ik denk dat het 1 van deze twee zou kunnen zijn. maar aangezien je zegt dat je al vaker opgetreden hebt lijkt het mij dat de eerste bij jou van toepassing is.

Re: Help!! Wie herkent dit zangprobleem??

Misschien kun je een Inear systeem proberen, dan hoor je jezelf altijd goed. En wat ik ook wel eens heb gehoord of gelezen is om met je handen op je oren (dus oren dicht) te oefenen, zodat je altijd op je 'eigen geluid' kunt vertrouwen. Tijdens het optreden kun je dan een vinger in je oor stoppen als het geluid niet echt goed is
Maar zoals je zelf al aangaf, hebben anderen daar geen last van. Je zou misschien eens een goede soundcheck moeten doen vantevoren en een andere sound uitproberen, want kennelijk zing je niet met het geluid dat je zou willen hebben (..'klinkt lelijk..'). Je gaat dan zelf proberen die 'kleur' te maken en dat gaat ten koste van je stem. Je gaat dan meer geforceerd zingen en misschien ook wel harder etc. terwijl het gewoon met knoppen draaien op te lossen is...dus ff experimenteren met de geluidsman.

Re: Help!! Wie herkent dit zangprobleem??

Beste Kevin en ´Zangeresje´,

Ontzettend bedankt voor jullie reacties. Dit zijn tips waar ik zeker wat mee ga doen! Ze staan genoteerd! Bij het eerstvolgende optreden ga ik even goed experimenteren met het geluid.

Groeten,
Ko