Forum Vocalisten.nl
Start a New Topic 
Author
Comment
Gefrustreerd over mijn stembereik. Wie herkent dit??

Ik ben een getrainde bariton die een passie voor zang heeft en in een rockbandje zit. Toch ben ik de laatste tijd soms wel eens een beetje gefrustreerd over het feit ik qua bereik maar zo 'beperkt' ben (mijn hoogste noot is een G). Zeker omdat ik vaak zat zangers hoor die technisch stukken minder zijn dan ik (of helemaal niet onderlegd) maar er gewoon maar even voluit een hoge E uit kunnen knallen. Puur omdat ze anatomisch toevallig wat anders in elkaar steken. Ze lijken bij luisteraars dan ook (soms ten onrechte) een streepje voor te hebben. Puur omdat die hoogte wat imposanter klinkt.

Daarnaast lijkt me ook gewoon heerlijk om alle popsongs te kunnen zingen.

Er valt uiteraard weinig aan te doen (ik heb nog nooit van operatieve stembandverlengingen gehoord) dus je hierover druk maken heeft geen zin. Toch ben ik benieuwd of hier mannelijke zangers zijn die zichzelf hierin herkennen. Of zie ik de overbekende 'beren op de weg'?

Re: Gefrustreerd over mijn stembereik. Wie herkent dit??

Anatomisch gezien kan iedere man een c2 halen (1 octaaf boven de centrale c) en iedere vrouw c3. Zoek met deze info een goede zangdocent en werk eraan. Als je docent anders beweert, moet je een andere zoeken...
Succes Jeroen

Re: Gefrustreerd over mijn stembereik. Wie herkent dit??

Beste Jeroen,

Bedankt voor je reactie! Ik ben benieuwd hoe je aan deze info komt! Ik houd niet erg van mensen tegenspreken maar wat jij zegt druist toch heel erg in tegen mijn vergaarde kennis en mijn (persoonlijke) ervaringen.

Het is toch algemeen bekend dat je grofweg 3 stemtypes hebt bij een man?! Bas, bariton en tenor! Hoe kan een bas dan een hoge C halen?! Mijn zangleraar is zeer bekwaam en ik werk al jaren hard aan mijn techniek. Wie voor een dubbeltje geboren wordt, zal nooit een kwartje worden! Hard maar waar!

Maar ik hoor graag je reactie!

Re: Gefrustreerd over mijn stembereik. Wie herkent dit??

Of heb je het over je bereik inclusief je falset? In dat geval zou je natuurlijk gelijk hebben! Maar qua borststem is dit gewoon niet mogelijk!

Re: Gefrustreerd over mijn stembereik. Wie herkent dit??

Hoi Bram,

Het is wel degelijk mogelijk je bereik te vergroten! Ik zie het dagelijks in mijn praktijk. Je zou eens het CVT systeem kunnen proberen. Hierin kun je op een veilige manier met je bereik aan de slag.
Hieronder de link van de site van Jeroen (zie ander berichtje) Hierin staat de basis beschreven. Het staat wat verder weg van de klasieke zangmethodes maar dat heb je in een band ook niet nodig.

http://www.jeroenmanuhutu.nl/CVTwat.htm

Groetjes
Ester van der Linden

Re: Gefrustreerd over mijn stembereik. Wie herkent dit??

Ik zelf gebruik altijd mixed voice,een mengsel van kopstem en borststem,met die methode kun je ook enorm hoog zingen zonder dat je daar veel meer moeite voor doet dan bij het praten.
Maarja het is zo opzich niet 123 uit te leggen.

Re: Gefrustreerd over mijn stembereik. Wie herkent dit??

Ik kan alleen maar beamen wat Ester zegt en heb het zelf ook meegemaakt bij mijn leerlingen. CVT is revolutionair in methodiek maar echt een aanrader!
Uiteindelijk draait alles om drie basisprincipes: een uitstekende ademsteun (je hebt nu eenmaal een bepaalde gradatie aan kracht nodig om hoge noten te halen), een open keel en een goede, ontspannen houding. Als een van deze drie principes niet voldoende beheerst wordt dan lijkt het mij normaal dat hoge noten er niet uitkomen zoals ze zouden moeten. Uiteindelijk gaat het om overdreven druk op de stembanden te vermijden door voldoende te steunen. Heb je niet voldoende controle over je ademsteun, dan is het gewoon niet mogelijk om op een gezonde manier hoge noten uit te brengen.

Re: Gefrustreerd over mijn stembereik. Wie herkent dit??

Bram,

Je moet werken aan je middel register (mixed voice). Dit is de register tussen je borst en kopstem.
Deze register lijmt als het ware de borst en kop register zodat de overgang vlekkeloos gaat zonder breuk.
Met de oefeningen voor het middel register oefen je ook de hoge noten die je in kopstem (geen falsetto, kopstem is NIET hetzelfde als falsetto) gebruikt. Je versterkt deze kopstem noten. Na een tijdje worden deze zo krachtig dat het net als je borststem gaat klinken. Er zijn bepaalde oefeningen hier voor.
Naarmate je deze oefeningen vaker doet, gaat je borststem bereik ook steeds omhoog. Dit is de meest veilige manier voor het vergroten van je bereik.

Kortom, werk aan je middel register ;)

Andy

Re: Gefrustreerd over mijn stembereik. Wie herkent dit??

Hoi,

Ik doe zelf elke dag simpele oefeningen (vb. tertsen zingen, do - mi - sol - do - sol - mi - do) en dan stijg ik per halve/ of hele toon. Zo zing ik toch weer ik kan en geloof het of niet, er komt elke dag één of meer nootje(s) bij. Ik heb nu een bereik van 4 octaven. Er zijn natuurlijk ook nog andere oefeningen, maar die verzin je gewoon lekker zelf. Maar zoals het al voldoende is gezegd, ademsteun is enorm belangrijk en je mag je zeker niet forseren. Als je last krijgt, kan je beter even stoppen en de dag erna rustig terug beginnen.

groetjes,
Tiffany