Forum Vocalisten.nl
Start a New Topic 
Author
Comment
4 sept operatie

Lieve Luitjes,

binnenkort moet ik er ook aan geloven...een operatie aan mijn stembanen, heb er wat knobbels op. Ik ben een echte kletskous en moet 5 dagen stemrust houden na de operatie. van de logopediste moet ik eigenlijk nu al beginnen met minder te spreken, en mijn keel niet te schrapen (heb constant het gevole dat ik iets in mijn keel heb zitten) omdat mijn stembanden zijn opgezwollen en ze dan tijdens de operatie (laryngoscopie, met laser) de knobbels beter kunnen zien. Ik merk dat het me moeilijk afgaat (zeker omdat ik 's avonds ook lesgeef in de sportschool) en vraag me dan ook af of dit me wel gaat lukken. heeft er iemand nog tips om stil te zijn? ik denk dat ik me het beste op kan sluiten...

Re: 4 sept operatie

Hoi,

Ik moet er 16 juli aan geloven. Ik sta voor de klas en ben al ruim een jaar onderweg met mijn stem. Vorig jaar juni heb ik na langdurige ontstekingen en weken mijn stem kwijt te zijn mijn amandelen laten verwijderen. Helaas heb ik hierna mijn stem niet meer terug gekregen. Ik heb inmiddels een jaar logopedie en het gaat wel vooruit, maar met heel veel moeite kan ik mijn 2 dagen voor de klas staan. Dit betekent zo min mogelijk verjaardagen, vaak geen verhaaltjes voor lezen voor mijn kleine mannen, geen concerten, rokerige ruimtes enz.
Daarnaast ben ik een echte kletskous en dat is ook niet echt handig.
Vanaf 16 juli heb ik een week stemrust en mag daarna minimaal 3 maanden niet optreden zoals de dr het zo mooi noemt. Ik ben heel benieuwd. Als je het leuk vindt houd ik je op de hoogte, dan heb ik gelijk iets te doen waarbij ik mijn stem niet nodig heb.

Verder heb ik besloten de telefoon af te sluiten en op mijn voicemail in te spreken dat mensen alleen kunnen sms-en en mailen. Verder probeer ik zo min mogelijk sociale gelegenheden op te zoeken. Ik heb begrepen dat mensen vooral in de fout gaan wanneer er mensen onverwachts iets vragen/zeggen. Volgens mij kun je jezelf het best een week zoveel mogelijk afzonderen, omdat je anders snel de fout in gaat. Lees eens op het onderwerp van Renee over cystes daarin staan reactie van mensen die al een operatie hebben ondergaan.

Groetjes,
Monique

Re: 4 sept operatie

hoi monique,

beetje late reactie, maar er ging steeds iets mis als ik probeerde te antwoorden, dus had ik er even mijn buik vol van.
over een week moet je er dus al aan geloven. oei spannend. het gekke is dat het ineens een rage lijkt te zijn ofzo, aangezien ik er met een paar vriendinnen over sprak en zij mij vertelde dat twee andere bekenden van me er ook aan moesten geloven. gebruiken we dan allemaal onze stem verkeerd? hoe is het toch mogelijk?
afgelopen zaterdag had ik een reunie van oude bekenden en doordat er zoveel gerookt werd en de muziek zo hard stond, had ik uiteraard gisteren weer eens geen stem. vreselijk irritant en ik hoop maar dat de operatie het probleem ook echt oplost. soms hoest ik zelfs wat bloed op, maar dat schijnt wel eens voor te komen, heel vervelend allemaal.
ik merk ook dat het me lastig afgaat om gewoon minder te praten aangezien iedereen je gedacht zegt en je ook niet onbeleefd wilt zijn, door niets terug te zeggen. ik denk dan ook dat je gelijk hebt en het beter is om je totaal af te zonderen. gewoon thuis lekker achter de computer duiken en msn-en. zal wel verschrikkelijk saai worden.

hou me op de hoogte van je operatie en de voorderingen. weet; gedeelde smart is halve smart

suc6

Re: 4 sept operatie

Hey!
Toevallig word ik ook op 4 september geopereerd aan m'n stembanden. Heeft jouw arts iets gezegd over keelpijn ofzo na de operatie?
Verder is mij gezegd dat 3 dagen stilte nodig was, ik lees bij jou 5 dagen. Succes ;-)

Gr.Jay

Re: 4 sept operatie

Hey Jay,

Da's idd toevallig ja! maar ja, je hoort tegenwoordig ook ozveel mensen om je heen die iets aan hun stembanden mankeren en dus onder het mes moeten .

anyway, ik moet zelfs 7 dagen stemrust houden en mag dus niet praten, neuriën, hoesten, keel schrapen en ga zo maar door. ik hoor wel meer dat de één maar een paar dagen rust hoeft te houden en de ander veel langer. heeft misschien wel te maken met soort operatie. met larayngoscopie kunnen ze op twee manieren (waarvan ik weet) knobbels weghalen: laseren en snijden. ik weet niet hoe het gaat als je bijv poliepen hebt of cystes of iets anders....
ik neem aan dat je na die drie dagen naar de logopedist moet? luister goed naar je arts en logopedist en dan zal alles wel in orde komen. stel hen die vraag ook eens, waarom jij 3 dagen en ik 7 dagen moet.

suc6