Forum Vocalisten.nl
Start a New Topic 
1 2
Author
Comment
View Entire Thread
Re: stembandoperatie: cyste

Hallo Annemiek,
ik heb je een prive-berichtje gestuurd.
In het kort voor de overige lezers misschien :
het blijft verbeteren maar ohh zo traag. Ik blijf er toch nog iedere dag hinder van ondervinden, alhoewel het al veel verbeterd is. Telefoneren is nog altijd het moeilijkste, ook op restaurant gaan . Maar een gewoon gesprek met iemand kan ook nog altijd zwaar aanvoelen. Maar ik heb ook goede momenten hoor.
Groetjes,
Vero

Re: stembandoperatie: cyste

Hallo,

Wat een verschillende verhalen allemaal. Ik zit nu in mijn 'stille' periode. Afgelopen donderdag heb ik 2 knobbels van beide stembanden laten verwijderen. Volgens mijn kno-arts mag ik 3 dagen niet praten. Maandag mag ik weer gewoon gaan werken, alleen moet ik nog wel rustig aan doen wat praten betreft.
Hoe kan het dat ik maar 3 dagen niet mag praten en een ander 3 weken??? Ik vind het allemaal een beetje vaag.
Ik probeer wel zo rustig mogelijk te doen, mijn stembanden zijn me heel wat waard!!!
Ben wel bang dat mijn stem dadelijk anders zal gaan klinken. En dat het allemaal maar goed is gegaan...

Groetjes van Hanneke

Re: stembandoperatie: cyste

hallo,
normaal gezien moet je drie dagen zwijgen en dan heel geleidelijk aan terug beginnen praten. Het gevaar bestaat erin dat als je niet enkele dagen volledig zwijgt, er zich littekens vormen omdat de wonden nog niet genezen zijn. En éénmaal littekens, kan de stem niet meer helder klinken. Dus best die stemrust respecteren.
Maar blijkbaar is de één de ander niet. Bij het grotendeel van de mensen duurt het ongeveer zes weken totdat hun stem terug tamelijk vast is. Een hele kleine groep heeft na enkele dagen weer een heldere stem of na een langere periode dan zes weken. Het verbaast me echter dat je maandag al terug moet gaan werken????? Ik zou dat absoluut niet kunnen!! Maar ik behoor tot de uitzonderingen. Nu is het zes weken geleden en sedert drie dagen begint mijn stem al iets vaster en steviger te klinken. De meesten volgen ook na twee weken logopedie. Moet jij dat ook doen??
Ik wens je heel veel sterkte in je revalidatie. En laat je iets weten of je inderdaad zo vlug terug kan gaan werken? Groetjes

Re: stembandoperatie: cyste

Hoi,

Bij deze wil ik wel even vermelden dat ik qua werk geen zangeres of iets dergelijks ben. Ik moet wel rustig aan doen met mijn stem. Ik werk met moeilijk opvoedbare kinderen, maar doe ook kantoorwerk. De maandag, dinsdag en woensdag doe ik vrijwel alleen kantoorwerk (hoef dus niet veel te praten...) en donderdag werk ik weer op de leefgroep. Hoop dat dat kan . Hoef pas over 6 weken op controle te komen bij de KNO-arts. Hij heeft het niet over logopedie gehad...

Groetjes van Hanneke

Re: stembandoperatie: cyste

hoi Hanneke,
Ik ben ook geen zangeres hoor.Ik ben zelfs gewoon huisvrouw met twee kleine kindjes.Normaal gezien moet ik dus ook niet veel praten, enkel als de kindjes (8 en 5 jaar) thuis zijn van school. Maar ik heb altijd al zwakke stembanden gehad. Vroeger was ik ook vaak hees, maar nu ging het gewoon niet meer over.
Misschien heb jij sterke stembanden, waardoor je geen logo moet volgen. Ben je lang hees geweest? Praat je verkeerd volgens de arts? Misschien dat het inderdaad kan hoor, ik wil je zeker niet ontmoedigen. Maar hou je echt 100 % stil de eerste dagen. Dat is wel heel belangrijk. Ik wens je veel sterkte toe, want zwijgen is ook lastig hé

Re: stembandoperatie: cyste

Hoi Vero,

Ik ben heel vroeger nooit hees geweest. Nou ja, ik heb altijd wel al een hesere stem gehad. Mijn stembanden sluiten namelijk niet volledig (halve zandlopersluiting). Mijn mijn stem werd steeds slechter. Ik hoefde maar naar een verjaardag te zijn geweest en ik kon die zelfde avond al bijna niet meer praten. Ik heb 2 jaar logopedie gehad, maar dat mocht niet baten. Toen kwam de kno-arts erachter dat ik knobbels had. Vandaar deze operatie.
Ik heb de afgelopen 3 dagen ook helemaal niet gepraat. Wel per ongeluk een keer gefluisterd en een keer 'gehummd'. Vanaf vandaag mag ik weer een beetje praten. Mijn stem klinkt nu wel raar, moet ik zeggen , hij is wat hoger.
Ik moet pas over 6 weken terug naar de kno-arts voor controle, is dat eigenlijk niet pas laat?

Groetjes van Hanneke

Re: stembandoperatie: cyste

hoi Hanneke,
ik bedenkt plots iets : je bent waarschijnlijk van Nederland? Ik ben van België. Er is toch een verschil hoor van aanpak na een operatie. Ik ben in kontakt met een meisje van Nederland en daardoor weet ik dat er bij jullie later naar de logo gegaan wordt (ik denk na een week of zeven-acht).Ze moest waarschijnlijk ook pas na zes weken naar de kno.Hier is het na twee weken. Ik zal het haar eens vragen.
Ik ben reeds tweemaal geopereerd voor stemknobbels.
IK ben een heel jaar hees geweest, verschillende kno's afgelopen, uiteindelijk me laten opereren en dan 1 jaar logo gevold. Maar het hielp absoluut niet. Ik voelde me heel ongemakkelijk met die oefeningen en het lukte gewoon niet. Daardoor bleef ik verkeerd praten en kreeg ik weer stemknobbels. Ben overal geweest : gewone geneeskunde tot yoga en accupunctuur; niets hielp. Uiteindelijk weer doorgestuurd naar logopedist. Ik zag er absoluut het nu er niet van in . Maar... deze pakte alles anders aan, ik voelde me wel op mijn gemak en plots leek het te lukken. maar doordat die stemknobbels er ondertussen weeral een hele tijd zaten, gingen ze niet meer vanzelf kunnen verdwijnen.Daardoor heb ik nu een tweede operatie achter de rug. Ik moet nog altijd logo volgen, maar ik voel gewoon dat het verbetert!!!Ik wil maar zeggen dat, als het niet lukt bij de ene , het wel kan lukken bij iemand anders. Je voelt als snel of het helpt of niet.
MIsschien dat je arts je zal meedelen om toch nog logo te volgen na zes weken??
Hoe was je dag vandaag? Is het gelukt op het werk? Kan je het aan???
Ik zal eens navraag doen bij mijn nederlandse kennis.
tot schrijfs en sterkte!!!

Re: stembandoperatie: cyste

Hoi Vero,

Wat vervelend zeg bij jou, met al dat gedoe! Daar wordt je niet echt vrolijk van.

Ik kom inderdaad uit Nederland.
Ik heb vandaag echt heel weinig nog gepraat. Alleen maar woorden of hele korte zinnen. Maar het voelt wel goed. Ik heb eigenlijk het idee alsof ik alweer vollop kan praten. Maar dat doe ik maar niet, wil niets forceren.
Ik moet nu a.s. donderdag wel al op controle bij de kno-arts. Dit heb ik aangevraagd. Ik krijg namelijk nogal snel ontstekingen. Vandaar dat ik even voor de zekerheid wil checken of het allemaal goed geneest.
Ik hou je op de hoogte

Groetjes van Hanneke

Re: stembandoperatie: cyste

hoi,
hoe gaat het met de stem?
Hoe was het op het werk? Is het echt niet te lastig?

Ik heb ondertussen nieuws over dat meisje waarover ik je verteld heb. Ze wist vooraf dat ze moest logopedie volgen. Ze moest twee weken na de operatie terug naar de kno en dan na zes weken. Ze mocht pas na twee weken beginnen werken. Maar heel heel lichtjes aan.
Niets forceren.
Goed dat je morgen mag gaan naar de arts. Je kan hem misschien ook eeens vragen waarom je geen logo moet volgen.
Ik ben echt heel nieuwsgierig hoe het met je stem is. Probeer nog niet te veel te praten, zelfs al denk je dat het aan kan. Er is nog altijd een wonde van de operatie en dat herstelt niet zo vlug. Iedere keer je praat slaan je stembanden tegen elkaar, dus ook die twee wondjes. Daarom is het belangrijk het rustig aan te doen zodat ze gemakkelijker kunnen genezen.
Ik wens je echt heel veel beterschap toe en laat je me iets weten?
tot schrijfs

Re: stembandoperatie: cyste

Hoi hoi,
Het gaat allemaal prima. Ook op het werk. Ik ben vanmiddag nog bij de kno-arts geweest en alles is goed. Moet over 6 weken evengoed nog een keer terug en dan wordt er naar een vervolgtraject gekeken, dus misschien logopedie.
Ik mag nu ook gewoon weer praten, alleen niet mijn stem verheffen, zingen e.d.

Groetjes van Hanneke

Re: stembandoperatie: cyste

hallo,
Ik ben heel erg blij voor jou dat alles goed verloopt!!!Ik ken er niet veel zoals jou hoor, die al direct na de operatie zo goed zijn!! iK hoop dat alles in goede banen blijft lopen en wens je nog veel sterkte toe. Daaag.

Re: stembandoperatie: cyste

Dat hoop ik ook!

Groetjes!!!

Re: stembandoperatie: cyste

help ik heb nu 3 dagen stemrust gehad en ging net 1 zin hardop voorlezen en het klinkt verschrikkelijk!! Begrijp ik het goed dat k 6 weken geduld moet hebben en mijn vakantie van volgende week met bier en feestjes, niet heel erg verstandig is??

Re: stembandoperatie: cyste

ja hoor Rieke, dat is inderdaad niet zo verstandig. Je zult zeker niet mogen roepen (boven de muziek uit). Maar dat drinken is geen probleem.
MIjn operatie is nu al 3 maanden geleden en ik heb nog altijd veel problemen met mijn stem.Maar ik ben blijkbaar een uitzondering. Voor de meeste mensen geldt een tijdsduur van zes weken. Dan heb je min of meer een stabiele stem. Je volgt ook best logopedie. Wat die vakantie betreft : doe het rustig aan . Zeker niet roepen of fluisteren. Je stembanden zijn nu nog gezwollen en als je nu je stem forceert, zul je littekens krijgen op je stembanden en die zijn er voor altijd!!!! Dan krijg je nooit nog een normale stem. Maar nu is het heel normaal dat je nog heel hees klinkt, zelfs nog heser dan voor de operatie. Gebruik geleidelijk aan je stem terug en iedere keer zal het een beetje beter zijn.Het gaat niet heel vlug, zo stapje voor stapje. Heb geduld is hier de boodschap!! Ik wens je veel sterkte toe!!!

Re: stembandoperatie: cyste

hoi vera,
Bedankt voor je reactie. Vandaag mocht ik weer wat spreken. Het ging vandaag al ietsje beter! Ik ga het rustig aandoen. Zou heel zonde zijn van littekens natuurlijk.
Morgen mijn logopediste maar bellen voor een afspraak!

Succes jij ook met je stem!

Re: stembandoperatie: cyste

Hallo allemaal
Ik heb veel vragen over een stemband operatie .
In eerste instantie liep ik voor oorpijn bij de KNO arts daar vroeg ik tijdens een behandeling zou je misschien even naar mijn stembanden willen kijken want ik ben nog al eens mijn stem kwijt en je leest, wees daar alert op. de arts heeft met een slangetje in mijn neus de boel bekeken en zei dat er blaasjes op zaten die hij operatief wel kon verwijderen maar in het UMCG konden ze dat ook doormiddel van een laser behandeling, de keus was aan mij .
Ik koos voor het laatste , bij onderzoek in het UMCG zei de KNO arts dat er geen blaasjes te zien waren maar dat mijn stembanden te groot en te zwaar werden door oedeem vorming en daar moest toch operatief wat aan gedaan worden .
Het zou een drie daagse opnamen worden met de kanttekening erbij, dat het dan wel aan beide stembanden in 1 keer moest lukken anders zou er nog een operatie achter aankomen .
Na een wachtlijst van bijna een half jaar waarin ik steeds meer ging waarnemen van een dik brok gevoel in mijn keel, figuurlijk gesproken dan was het
Woensdag 5 september zo ver .De operatie is in 1 keer gedaan en volgens de kno arts heel goed geslaagd, ik heb vijf dagen stemrust voorgeschreven gekregen waar ik me helemaal aan gehouden heb .
Toen de grote dag was aangebroken en ik weer praten mocht, kwam er tot mijn grote schik geen geluid uit, dat is op zijn zachts gezegd, erg schikken kan ik wel zeggen .
Ziekenhuis gebeld want dan zit je zelf met de vraag proberen of niet proberen want wat weet je er van, ik had voor de operatie gevraagd wat ik na de stemrust kon verwachten, waarop de arts zei : gewoon je gang gaan maar niet naar een concert van Madonna of een voetbalwedstrijd .
Na 4 keer bellen kreeg ik te horen gewoon proberen te praten wat na dagen een zeer schoor geen klinkers bevattende geluid opleverde, waarvan ik doodmoe werd om het te produceren .
Een week na de stemrust was de eerste controle die van mij kant zeer emotioneel verliep, bij gebrek aan goede voorlichting over het hele gebeuren .
Er werd door de arts niet erg begrijpend op gereageerd zacht uitgedrukt, en bij de controle bleek dat er 1 stemband keurig zat maar de andere was niet te zien op het scherm .
Ook daar werd op mijn vragen niet op gereageerd alleen met de woorden, er moet veel meer zang in deze stem zitten als dat ik nu hoor ,nou ik wil en kan niet eens zingen heb ook geen ambities in die richting maar ik wil zo graag weer normaal praten .
Toen ik de arts vroeg of hij mij de zekerheid kon geven of dit weer goed kwam, was het meer dan menselijke antwoord: ik kan nooit geen zekerheid geven want morgen kan je wel onder een auto komen !!!!!!!!!
En kom over 6 weken maar weer eens terug en zoek een logopediste .
Daar ga ik nu voor de derde keer heen en ik dacht en mijn omgeving zei we verstaan je al zoveel beter en je praat al heel duidelijk schoor en dodelijk vermoeiend maar verstaanbaar .
Ik ging dus trots terug naar de logopediste maar die zei :ik moet je teleurstellen, want je doet heel goed je best maar je praat dus niet met je stembanden !!
Wie weet waar ik nu wel mee praat dan ???
Verder heb ik nog een heel groot probleem ik kan namelijk helemaal niets met mijn emoties .
Op het moment dat ik emotioneel of gespannen raak kan ik geen klank meer voortbrengen en ontploft mijn keel voor mijn gevoel waardoor ik nu echt een tijdbom word die niet kan ontploffen .
WIE WEET WAT IK HIER AAN KAN DOEN EN WAT OM MIJN STEM WEER TERUG TE KRIJGEN????
Vast heeeeel er bedankt Diny

Re: stembandoperatie: cyste

Beste Diny,
Ik begrijp je maar al te goed hoor!!!! Ik heb mijn verhaal hierboven al gedaan. Ik ben nu reeds een maand of vijf geopereerd (voor de tweede maal weliswaar) en ik sukkel nog altijd!!
De meeste mensen herstellen tamelijk snel. Maar ik ben blijkbaar een uitzondering. In zoverre zelfs dat de dokter zegt dat ze niet begrijpt dat ik nog zo hees ben????!!!!! Ze heeft nog noooit meegemaakt dat een patiente zolang sukkelt. Ik volg ook al heel lang logopedie. Ik weet wat het is je een tijdbom voelen!! Ik praat namelijk heel erg graag en mijn gevoelens moet ik altijd kunnen uiten anders ontplof ik ook. Ik heb het daar heel heel moeilijk mee. Bij mij is het ook zo : als ik emotioneel wordt, komt er niets meer uit!!! Ik knijp blijkbaar mijn keel helemaal dicht en ik heb dan de weerslag achteraf, want dan kan ik best weer enkele dagen zwijgen, want mijn stem heeft dan zo'n duw gekregen dat ze weer enorm hees klinkt en dat het weer heel erg lastig is om te praten. Als ik emotioneel ben,moet ik nu eindelijk eerst nadenken van : is het de moeite dat ik me druk maak? Is het de moeite dat ik mijn kwaadheid uit? En als het zo is, dan probeer ik me kalm te houden en zo, maar het is natuurlijk heel erg moeilijk.
Wat ik nu ook soms doe, als ik een hele vertelling wil doen aan mijn man en mijn stem is weer eens heel slecht? Wel dan typ ik het op de laptop. Dat scheelt ook wel wat moeite. In het begin deed ik dat heel vaak, nu minder.
Ik begrijp wel niet goed wat ze bedoelen met Oedeem?
Wat ik wel weet is dat je arts een echte onbeschofterik is!!!!!!!!!!!Het minste wat hij kan doen is je uitleg geven over je probleem en eerlijk zijn als er iets verkeerds gebeurt is tijdens de operatie of niet. maar dat zullen ze n ooit toegeven. Ondertussen zit je wel met de gebakken peren.
Ik begrijp heel goed dat je gefrustreerd bent. Je moet je kunnen uiten via spraak en als je dat niet meer of heel moeilijk kan, is het bijna niet te doen. Er zijn heel vele (onbelangrijke) dingetjes die ik zou willen delen met iemand, maar omdat het "weer" praten is , hou ik ze voor mezelf. Dat is wel lastig.Als je een zwijgzaam type bent, is het niet zo erg. Maar ik denk dat jij ook je hart op je tong hebt.
Ik vind het heel erg dat je in zo'n situatie zit.Maar geef de moed niet op. IN jouw plaats zou ik zeker verder doen met de logopedie!!! Maar ik zou ook een andere kno raadplegen!Zeker weten hoor. Twee weten meer dan 1.
Ik heb al van alles geprobeerd : druppeltjes, pilletjes, melk met honing, warme luchtinademen, naar het AZ in Leuven, yoga, accupunctuur, osteopaat, ...
Niets hielp me. Maar na lang zoeken en vallen en opstaan denk ik dat de sleutel ligt bij mijn karakter. Ik ben een nogal zenuwachtig type qua karakter. Alles moet vlug terwijl ik tijd heb. Ik praat ook gespannen zegt mijn logopedist. Ik maak veel gebaren als ik praat ... Dus probeer ik nu mijn "aard" te veranderen. Dat is natuurlijk heel erg moeilijk. Maar ik heb het idee dat het wel helpt. Ik probeer me rustiger te houden, probeer trager te praten, probeer mijn schouders niet op te spannen en zo. Ik probeer nu ook te praten (lach niet) met een "slappe kaak". Mijn logopedist zegt dat , als ik praat, ik mijn kaak helemaal opspan . En inderdaad, ik voel dat het veel beter gaat als ik praat met het gevoel alsof mijn kin op de grond hangt. Hahahah, maar het helpt toch wel hoor. Je ziet dat niet, alhoewel je voelt en denkt dat je enorm belachelijk eruit ziet. Maar het is natuurlijk heel ergmoeilijk om daar telkens aan te denken.
Ik ben er ook constant mee bezig. Ik geraak er een beetje geobsedeert van , van mijn stem. Mijn logopedist zegt het ook dat ik probeer te veel mijn best te doen. maarja, telkens je praat, wordt je ermee geconfronteerd hé? Maar ik volg nu ook allerlei cursussen, waardoor ik er minder aan denk.
Ik moet zeggen, al die dingen helpen wel, maar het gaat heel traag. Woensdag klonk ze heel goed. Maar ik heb nogal wat gebabbeld en donderdag had ik bezoek, waardoor ze vandaag weer heel slecht is.
Je moet ook goed weten, dat een stem heel traag verbeterd zegt mijn logopedist. Je hebt er wel waarbij het snel gaat, maar velen sukkelen toch enkele maanden. Dus, courage, je bent niet alleen. Als je het wilt van je afpraten, schrijf je maar. Ik begrijp je maar al te goed.
Blijf doorgaan naar die logopedist. Maar als je je er niet goed bij voelt, of als je geen verbetering ondervindt, moet je iemand anders zoeken. Ik had vroeger ook een andere en die heeft me absoluut niet kunnen helpen. Die van nu is heel anders en weet hoe me aan te pakken. Je voelt toch snel of hij bij je past of niet.
Ik wens je heel heel heel veel sterkte hoor . En laat je nog iets weten?
Groetjes
Vero

Re: stembandoperatie: cyste

Hoi,
ik ben nog iets vergeten : mocht je me schrijven, ik kan pas maandag terugschrijven. We gaan eens een weekendje naar de Ardennen. JOepie!!!
Daaag
Vero

Re: stembandoperatie: cyste

Hallo Vero
Of eigenlijk met andere woorden (stille )genieten en dan wel letterlijk en figuurlijk gesproken .
Was het een plezierig ontspannen weekend ?Je was aan een boel genieten toe vind ik .
Fijn om een reactie van jouw te lezen al is het niet zo”n mooi verhaal, met veel vallen en opstaan ben jij dus weer in de lift omhoog gekomen,fijn joh, als ik lees van 5 maanden schiet in spontaan in de hyperventilatie wat een tijd .
Geweldig applaus voor je doorsettings vermogen, knap hoor maar nood breekt ook wetten bij jouw snap ik wel.
Eigenlijk is het wel grappig toen je een beschrijving van je karakter gaf, nou ik kan je wel zeggen het is of ik een beschrijving over mezelf hoor volgens mij zijn we soul-sisters .
Ik ben (was) ook een enorm klets mijn vader zei altijd dat ik ingeënt was met een grammofoonnaald !!!en mijn kinderen zeggen mam hoeft geen bel op haar fiets want ze horen haar altijd wel aankomen 1!!
En dat is ook nog zo mag ik wel zeggen maar luistern kan ik gelukkig ook anders zou het heel vervelend zijn denk ik .
Grappig (noodgedwongen ) zoals jij typt ,proberen je karakter te veranderen ,je kan een hond ook niet leren niet te blaffen hoor meid ,als dat je lukt krijg je van mij een gouden medaille.
Maar eigenlijk lijk je me heel aardig zoals je bent dus volgens mij steek je energie maar in je stem lijkt me een veel beter plan .
Ik ben er inmiddels erachter gekomen waar ik wel mee praat !!!!
Met de valse stembanden wist niet eens dat ik die had maar die zitten onder je normalen stembanden en die valse die kan je ook door veel (verkeerde) druk uit te oefenen in je keel gebruiken en oefening baart kunst dus dat ging al aardig bij mij .
Maar de logo waar ik goed mee door 1 deur kan hoor dat klikt echt heel goed, is me nu aan het bewust maken waar mijn eigen stembanden zitten want ja wie weet dat nou eigenlijk .ergens in je keel JA dat wist ik zelfs en ik ben nog wel blond .
Maar ik oefen nu 6 keer per dag 15 minuten met woordjes en ik heb die ene stemband die goed is gehoord en de stemband die nog goed moet worden hapert ook al een beetje mee !!!!!!
Ik ben hulp bij een maatschappelijk werkster wezen vragen voor mijn emotie maar die beweerde dat een huilbui geen ontlading geeft maar alleen een zoeken naar troost is.
Nou als ik dan alleen huil, wie troost me dan de goudvis vroeg ik, maar ze bleef bij die bewering was bewezen .
Nou wat wel bewezen was, is dat ik weer een emotie erbij had kwaadheid geheten .
Dus daar zoek ik maar niet verder, als mijn stem het gaat doen zal de rest ook wel weer gaan functioneren naar ik aanneem dus voorlopig maar goed tegen een boksbal meppen .
Ik hou je op de hoogte van de volgende stappen in de goede richting en ben momenteel aan boekje aan het lezen waardoor ik veel van de stem en de mens en het gebruik daarvan ga snappen, misschien een tip voor jouw het heet EXPRESSIEVER EN GEMAKKELIJKR SPREKEN en is uitgegeven door dick coutinho, bussem,
Nou word vervolgd zullen we dit maar noemen hè tot ?
Groetjes Diny
P’s oedeem was bij mij dat er in die te groot geworden stembanden ook nog vocht kwam te zitten .

Re: stembandoperatie: cyste

hallo,
hahahaha, wat moet ik toch om je lachen!!!Wat kun je grappig vertellen!!!! Ja hoor, dat zou een ramp betekenen moest jij je stem kwijt zijn!! Maar ik ben blij dat je al ietsjes meer te weten bent gekomen van je probleem.Amai, valse stembanden,???? Nog nooit van gehoord. Ga ik eens vragen aan mijn logopedist.
In ieder geval bedankt voor de tip van dat boek. Ik ga in het weekend naar de bib en zal het er eens zoeken.
Wij zijn er dit weekend eens op uitgetrokken, zonder de kindjes. Wel, het was heel heel tof. Ik heb nogal wat afgelachen hoor. Dat doet eens deugd!En ..... mijn stem is in geen maanden zo goed geweest????!!!!! Ik denk dat mijn logopedist gelijk heeft. Hij had dit voorspeld. Doordat ik helemaal ontspannen ben, nergens moet aan denken, en zo. Ik heb heel veel verteld, en ik voelde nooit die lastigheid waarmee ik al heel lang sukkel. Het was heerlijk om eens ongedwongen te praten. Maar wel altijd tamelijk stil zonder spanning in mijn kin te steken. Maar het lukte!!!!En nu maar hopen dat het in het gewone leven ook lukt!!Want blijkbaar is dat een probleem.
Ik ben blij dat ik al een lichtpuntje zie.

En weet je, huilen doet wel eens deugd!!Ik heb ook al wat traantjes gelaten hoor, en ook als ik alleen ben.
Wat een "vriendelijke" mensen ontmoet jij zeg!!!
Eerst je arts en nu die assistente.
Volg gewoon je hart en moet het er eens uit, wel laat die traantjes maar komen.
Ik ben blij dat je een goede logopedist hebt.
Ik ben heel benieuwd naar het vervolg van je verhaal!Doe maar goed je oefeningen. Welke zijn het trouwens?? mmmmommmm, mmommm, mmmmmammmm, Zijn het die woordjes?
Tot schrijfs
Vero
ps ik wil je anders mijn emailadres eens geven hoor. Wat denk je?

Re: stembandoperatie: cyste

Hoi Vero
Fijn dat je het zo naar je zin hebt gehad en wat super SUPER dat je je stem zo onspannen kon (kan ) gebruiken dat is een ervaring op zich zeker ???
Ja de mensen in mijn omgeving zijn eigenlijk meer dan geweldig behalve dan die er voor betaald worden, die zou je zo lek schieten !!! .
Die assistent zo als jij dat noemt was de maatschappelijk werkster JA , ook nog een vrouw
al was ze waarschijnlijk zonder hormonen want dat kan niet anders volgens mij .
Jouw raad van laat de tranen maar komen daar zit nou net de kneep die schieten spontaan in mijn schoenen als ik moet huilen omdat dat zo onmenselijk pijn doet en lachen zoals jij dat zegt gaat ook echt niet , het lijkt meer op de grasmachine van mijn man en dat is zacht uitgedrukt en het doet nog pijn ook balen dus .Verder vind ik alles eigelijk best pijnloos ook na de operatie en eten ging ook prima veel pijn doet het echt vind ik >
Ik heb vandaag weer zo”n: laat je niet verzuipen dag: echt waardeloos mijn stem doet het zeer beroerd hoewel je dit echt niet eens een stem kan noemen ik kan zo optreden met helloween krijg ik nog een snoepje ook .
Maar zonder gekheid mijn ene stemband is ook nog niet aan het meedoen om welke reden dan ook en ik ben gisteren nou juist erg rustig geweest weinig gesproken snap ik echt niet (hormonen ) misschien ha ha .
Leuk als je je mailadres geeft want die boekwerken zullen niet voor ieder even gezellig (nodig) zijn denk ik .
Verder ben ik al bij de gevorderde met de woordjes ik ben al aan sok soep sint fiets fijn flink maan mooi meel ja vlak me niet uit .
Dit was weer even word vervolgd Groetjes Diny

Re: stembandoperatie: cyste

hoi Diny,
Van mij doet huilen of lachen eindelijk niet pijn. Zolang ik zwijg, voel ik me eindelijk goed. Maar zodra ik spreek en ik hoor mijn stem , dan zakt de moed me al in mijn schoenen en wordt ik er weer bijna depressief van. Maar de laatste dagen gaat het goed!! Hopelijk blijft het zo. Ik heb het altijd moeilijk als ik tegen vreemden praat, waarschijnlijk omdat ik me dan meer opspan.
Jij hebt natuurlijk een ander soort van operatie gehad, maar is het normaal dat het pijn doet bij lachen of huilen??? Ga je nog eens naar een andere kno gaan of wacht je af? Wat zegt de logopedist daarover (over die pijn)??
Als ik lach , dan komt er zo'n soort gepiep uit!! haha, ja hier lukt het me om te lachen maar in het echt, trekt het ook op niets.Kop op, je bent niet alleen. Laat je niet ontmoedigen. Het kan plots snel verbeteren. Als die ene stemband op weg geraakt, ben je er bijna. En als je je goed voelt bij je logopedist, dan is dat al .Hij weet wat je moet doen, hoe je het best die stemband laat werken. Heeft hij nog mensen gehad die jouw probleem hadden?
Ik zal je misschien eerst mijn email geven, dit schrijft makkelijker:vandoorne.vero@telenet.be
Ziezo, ik ga nu vlug achter mijn kindjes naar school.
Laat je niet kisten hoor. Je zal er komen. Het gaat nu wat moeilijker, maar morgen komt een nieuwe dag. je moet ervan uitgaan dat het langzaam gaat. Met vallen en opstaan. Het zal wel lukken!!!! We gaan ervoor!!
Daaag
vero

Re: stembandoperatie: cyste

Hoi Vero
Heb jij mijn test mail al ondvangen ??? Groetjes Diny

Re: stembandoperatie: cyste

hallo Diny,
neen, nog niets ontvangen. Nogtands klopt mijn email.
vandoorne.vero@telenet.be
tot schrijfs
vero

Re: stembandoperatie: cyste

Dag allemaal.
Sinds twee weken weet ik dat ik een cyste heb op mijn linkerstemband en die moet er persé uit!
Ik word morgen geopereerd en mijn grootste vrees is toch de narcose. Ik wordt wel getest (cardiografie en bloedtest, eventueel nog radiografie) vooraleer ik echt geopereerd wordt. Ik ben al 1 maal in mijn leven onder volledige narcose geweest en toen is alles zeer goed verlopen maar toch ben ik doodsbang.
Ik moet wel 2 dagen in het ziekenhuis blijven en mag 2 weken niet meer praten op z'en minst. Ik moet ook een maand thuis blijven en om de 2-3 weken op controle gaan. Over logopedie hebben ze nog niets gezegd maar dat kan wel zijn dat dit gebeurt.
Ze zeggen ook wel dat de operatie op zich niet pijnlijk is.
Ik ga enorm hard duimen voor geen slechte reactie op de narcose en hopelijk is de cyste geen kanker want dat zou ook zeer slecht nieuws zijn!!!!
Ik laat later nog wel iets weten... bedankt voor eventuele reacties

Re: stembandoperatie: cyste

Beste Sarah,
ik denk dat de operatie nu achter de rug is.
Ik durfde je niet eerder schrijven maar ik heb een slechte ervaring achter de rug wat betreft narcose.
Maar meestal is er geen probleem. Ik hoop dat alles goed verlopen is. Neen, ik had ook geen pijn na de operatie. Dat is wel eens een postief punt.
Ik hoop ook voor jou dat de cyste goedaardig is. Wanneer heb je uitslag? Amai, twee weken niet praten, gaat dat lukken?? Maar volg maar hun raad goed op hoor. ik denk dat je later wel logopedie zult moeten volgen. Dat is zo'n beetje de normale gang van zaken. Je mag niet ontgoocheld zijn als je stem niet helder is als je weer begint te praten. Dat is heel normaal, ze moet geleidelijk aan weer beter worden.
Ik wens je heel veel sterkte in je revalidatie en veel moed (ja dat is ook nodig om te zwijgen hé, want dat is lastig hoor, zeker voor een vrouw. hahaha)
Daaag en veel sterkte hoor.
V.

Re: stembandoperatie: cyste

Hey, bedankt om toch te antwoorden hoor!
De operatie is idd achter de rug en alles is prima gegaan. Ik was na een klein uurtje al terug wakker en aan het rondspringen dus geen nare ervaring met narcose. Ik had wel een klein beetje zeer met het slikken en stijve kaken. (is normaal denk ik). Het eerste wat ik deed toen ik wakker werd is natuurlijk praten (grrrrr ) maar nu is het al drie dagen dat ik muisstil ben. Het stil zijn lukt wel maar ik ben verkouden waardoor ik natuurlijk moet hoesten en niezen. Ik probeer dat zoveel mogelijk te onderdrukken maar dat lukt natuurlijk niet steeds. Ik denk dat ik 1 of twee keer zachtjes hoest. Vandaag wel heel erg hard geniest met typisch "hatsja" geluid... Ik ben ook bang dat al die moeite voor niets zal zijn. Als het niet goed geneest is alles voor niets geweest en dan weet ik niet wat ze gaan doen!!!! Mijn kaken zitten wel nog een klein beetje vast maar elke dag kan ik ze meer en meer opendoen. Volgende zaterdag weet ik de resultaten en moet ik op controle... vingers duimen dan maar....

Re: stembandoperatie: cyste

Hoi Sara
Tjoh wat zal jij ontwennings verschijnselen hebben Twee weken niet praten dat is haast een onmogelijke taak zeg !!!!!!!!
Knap hoor dat je het al zo goed doet .
Fijn dat de narcose je mee viel dat is het voordeel als je er erg tegen aan ziet kan het alleen maar meevallen immers ,
En als ik jouw was ging ik er maar van uit dat als het kwaadaardig is je dat al wel had gehoord hoor want dan moeten er immers meer handelingen plaats vinden zoals bestralen en dergelijke en daar willen ze dan zo snel mogelijk mee beginnen dus niets gehoord is pure winst ga daar maar van uit .
En inderdaad schrik niet als je staks wel weer mag praten dat het je tegen valt want inderdaad zoals Vero ook al schrijft het stelt bij de meeste nog niet echt veel voor .
En logopedie doet wonderen echt waar ik spreek uit ervaring ik ga nu met iets praten dat op een stem gaat lijken en ik ben nu 6 weken verder dus geduld is een schone zaak en oefening baart kunst .
Sterkte en groetjes van Diny

stemknobbels

hey iedereen
ik heb juist alle reaties gelezen (en dat zijn er heel veel) van heesheid tot een hoge stem van cysten tot knobbels. Knobbels: daar heb ik ook last van. Morgen moet ik een operatie ondergaan. Het begon allemaal enkele weken geleden. Ik had een hese stem zonder dat daar een reden toe was. Tijdens de lessen zang kon ik amper de hoge tonen zingen (terwijl ik daar vroeger helemaal geen problemen bij had). En bij de lessen algemene verbale vorming kon ik amper vijf zinnen zeggen. Ik volg op school namelijk de richting woord en daarbij zijn hese stemmen en valse noten natuurijk niet zo gewenst. Ik zelf en de mensen uit mijn omgeving beseften dat het zo niet verder kon. Ook verschillende leerkrachten zeiden dat mijn stem niet normaal was. De leerkracht van verbale vorming verwees me door naar het jan palfijn ziekenhuis in gent, naar dokter renders. Met een bang hartje ging ik op consultatie. Een onderzoek. het resultaat was al waar ik en vele andere mensen voor vreesden: stemknobbels. Ik had twee keuzes: één week zwijgen of een operatie. Ik heb het niet echt voor operaties dus koos ik maar voor een week zwijgen. Dit was moeilijker dan verwacht. De eerste drie dagen valt het nog mee. De vierde, vijfde en zesde dag zijn een hel. En de zevende dag had ik het opgegeven. Een week later moest ik terug op consultatie bij de dokter. Het resultaat: mijn week zwijgen heeft niks opgeleverd. Dat was een grote ontgoocheling voor mij. Zwijgen is al zo moeilijk en op school bij de praktijk vakken niet mogen meedoen en niet mogen spreken is al niet veel beter. Dan maar een operatie. Ik ben er niet echt gerust in. Maar morgen is het zover. Ik zal met een bang hartje naar het ziekenhuis gaan. Gelukkig mag ik 's avonds al naar huis. Dan komt de moeilijkste opdracht: vier dagen zwijgen. Gelukkig is het nu vakantie. Maar dat zal ook niet meevallen denk ik. Hopelijk valt de revalidatie achteraf ook mee. Ik vind het wel jammer dat ik nu deze operatie moet ondergaan. Ik heb de laatste weken al hopen complimenten gekregen op mijn 'zwoele stem'. Het leek als of de complimenten in de solden stonden. Het is niet meer te tellen hoeveel ik te horen heb gekregen 'Marijke, zo een mooie stem'. Jammer genoeg moest ik antwoorden dat die zwoele stem niet lang zal blijven. Morgen is het gedaan met de zwoele stem. Hopelijk verloopt alles goed. Ik ben wel al blij dat ik hier mijn verhaal eens heb kunnen doen. En dat ik nu ook verhalen heb kunnen lezen van mensen met dezelfde problemen en verhalen als ik.

groetjes
dikke zoen
x
SMAK
x

Re: stembandoperatie: cyste

Beste Marijke,

Veel succes met de operatie. Ik heb al heel veel verschillende verhalen gehoord. En weet je, meestal verloop de operatie en het herstel heel vlot. Er zijn echt niet veel gevallen waarbij het verkeerd loopt of heel lang duurt vooraleer je herstelt bent (bij mij wel, maar ik ben echt een uitzondering en nu begint het ook te verbeteren).
Ik heb goede hoop op je herstel, vooral omdat je richting woord volgt. Omdat ze je waarschijnlijk leren wat een goede ademhaling is, hoe je het beste praat en zo.
Bij mij is het ookj iets erfelijks. Ik was altijd al een beetje vatbaar voor heesheid. Jij waarschijnlijk niet omdat je anders die richting niet gekozen zou hebben.
Vandaar, veel succes en je zult het wel zien: Eventjes enkele dagen doorbijten om te zwijgen en dan heel geleidelijk aan beginnen te praten. Voor je het weet ben je weer de oude.
Veel succes
Vero

stemknobbels

hey vero,
dank je voor je reactie, het heeft me deugd gedaan. Ik ben net terug thuis. Mijn operatie is goed verlopen en ik heb zo goed als geen keelpijn. Ben wel nog moe van de verdoving. Nu moet ik zwijgen tot en met zondag. Hopelijk lukt het een beetje. Maar het moet...!
Hopelijk gaat het bij jou ook snel beter en komt ook alles goed. Ik laat snel nog wel wat weten hoe het met mee gaat (nu ik niet mag spreken heb ik toch niks anders te doen...)

dikke zoen
x
SMAK
x

Re: stembandoperatie: cyste

Ik heb een vraagje... Nu mijn operatie voorbij is heb ik het gevoel dat ik slijmen in mijn keel heb?? Is dat normaal ?? En vooral ... hoe kan ik dat gevoel weg krijgen ??

wie kan me helpen ?

groetjes
Marijke
xxx

Re: stembandoperatie: cyste

Hoi Marijke,

neen, ik heb dat nooit gehad. Maar iedere operatie is anders.
Je kan iemand vragen (al schrijvend natuurlijk) de arts te bellen. Ik denk dat het belangrijk is niet te hoesten omdat je stembanden dan heel sterk tegen elkaar slaan en zo de wonde weer vergroten.
Veel sterkte hoor.
groetjes
vero

Re: stembandoperatie: cyste

hey vero
bedankt voor de goeie raad maar gisteren heb ik toch heel hard moeten hoesten (ik stond in de winkel en hard geen drinken bij om mijn hoest weg te krijgen)
ik heb dan maast gehoest hopelijk geeft dat niet te veel schade aan mijn stembanden.
Ik moet nog zwijgen tot en met zondag en zie het nu al niet meer zitten. Hopelijk kan ik het nog zo lang volhouden.
x

Re: stembandoperatie: cyste

Volhouden hoor Marijke!!!! Het is maar enkele dagen meer!! Ik weet dat het moeilijk is. Neem pen en papier mee overal waar je gaat. Het is van groot belang dat je nog een beetje volhoudt. Wat als je begint te praten en dat je daardoor iets forceert, littekens krijgt op je stembanden en daardoor nooit meer een hele heldere stem hebt?? Allé, courage, je bent er bijna. Hou nog even vol. Ik duim hoor .
Groetjes
Vero

Re: stembandoperatie: cyste

hallo allemaal,

Ik mag al een week en een half weer praten en mijn cyste was goedaardig. Nu ben ik wel weer beginnen met roken en hopelijk kan dat niet zo veel kwaad. De wonde is dicht maar enkel mijn stembanden zijn nog rood. Mijn stem is wel nog niet helemaal in orde. Ik ben nog hees en mijn volume is laag. Zaterdag weer op controle om te zien of ik weer mag werken. Duurt het bij jullie ook zo lang vooraleer jullie weer een normale stem hebben? Ik denk dat ik altijd hees zal blijven maar die volume moet echt wel hoger gaan... het is nu 3en een halve week sinds mijn operatie...

Re: stembandoperatie: cyste

hey sarah
ik denk dat het niet zo slim is om te beginnen roken
dat heeft alleen maar nadeel voor je stembanden
ik mag vanaf maandag terug beginnen praten
en hoop dat mijn stem direct zijn juiste volume zal hebben

groetjes
marijke
x

Re: stembandoperatie: cyste

Hoi Sarah en Marijke,

Marijke, hoe gaat het met het zwijgen?? Kan je het nog volhouden?? Doorbijten hoor. Morgen is het al vrijdag!!! Maar wees niet ontgoocheld dat je niet direct een klare stem zal hebben. Het schijnt dat heel weinig mensen dit geluk hebben, maar bij de meeste duurt het toch een week of zes vooraleer je een min of meer stabiele stem hebt.

Ja Sarah, het gaat heel heel langzaam. Zoals ik hierboven beschreef, duurt het meestal zo'n zestal weken.
Maar wat dat roken betreft ; ik denk dat dat absoluut een boosdoener is, vooral op dit moment. Het is allemaal nog aan het genezen!!
Ik rookte vroeger ook (1 pakje per dag). 1 arts heeft me zodanig op mijn donder gegeven, dat ik nooit nog een sigaret aangeraakt heb. Ik ben er hem eeuwig dankbaar voor!! Want voordien had ik ook een keer gestopt met roken. weet je hoelang ik het volgehouden heb?? 3 uur. hahaha. Echt waar, ik dacht dat ik nooit ging kunnen stoppen.
Echt waar meid, probeer te stoppen!! Het gaat erom om gewoon een knop om te draaien. Niet van : ik ga proberen te stoppen , maar van : ik stop. Jammer misschien , maar ik stop.
Je moet eens het boek lezen van Allen Carr : stoppen met roken. Dat boek heeft me ENORM ENORM ENORM veel steun gegeven.
Ik wens je in ieder geval veel beterschap en ben blij dat het goedaardig was.
Daaaag
Vero

Re: stembandoperatie: cyste

hey vero
vandaag is het vrijdag
het mag al
ik ben het zwijgen echt beu
maar in het weekend mag ik al een BEETJE praten
ik vraag mij af of dat ook zal lukken
ben wel een beetje bang voor mijn "nieuwe" stem
ik kreeg voor mijn operatie veel complimenten over mijn hese stem en ik ben een beetje bang dat ik nu zo een echt meisjes stemmetje ga hebben
het zal afwachten zijn
groetjes
x

Re: stembandoperatie: cyste

Hoi Marijke,

En... hoe gaat het nu????? Ik ben nieuwsgierig hoor. KLinkt ze al een beetje normaal??? Laat je iets weten?
Groetjes,
Vero

Re: stembandoperatie: cyste

hey vero
ja hoor alles is goed
heel ged zeflf ik ben op controle geweest en de dokter zei dat alles goed was
ik mag ook terug babbelen
eergisteren ben ik voor de eerste keer naar de logopedie geweest en dat valt ook goed mee
dus hopen dat het zo blijft
groetjes marijke
x

Re: stembandproblemen

Hoi, ik ben Karin (46 jaar) en voor het eerst heb ik eindelijk een forum met lotgenoten getroffen. Was met eerdere trefwoorden niet te vinden. Vele van jullie hebben al operaties gehad. Ik nog niet. Ik kamp al 12 jaar met een schorre, steeds zwaardere stem en droge, gezwollen keel. In het begin uiteraard wisselend, nu chronisch. De eerste onderzoeken leverden idd. twee knobbeltjes op, welke evt. met logopedie nog wel te laten verdwijnen waren. Heb hoge ademhaling, dus pers tegen mijn stembanden en praatte veel en snel. Dus stemmisbruik. Na jarenlange therapie geen enkel resultaat, werd eigenlijk erger, want werd steeds meer gespannen als ik moest praten, heel geforceerd. Werd vicieuze circel. Elke keer als telefoon ging werd ik al gespannen, om wat er voor een geluid nu weer uit zou komen. En of er uberhaupt wel geluid uit zou komen. Na dat verdere onderzoek met die scoop, bleek dat ik geen knobbeltjes had, maar gezwollen stembanden (vocht in stembanden). Ik moest maar stoppen met roken. Dat heb ik inderdaad maar gedaan voor 2 jaar. Dat bleef een gevecht, maar stem werd nóg slechter, dus ben maar weer begonnen. Het praten, als je het nog zo kan noemen (had vroeger een hele hoge, mooie en heldere stem)is nu zó vermoeiend en onverstaanbaar dat ik niet meer kan telefoneren, op visite gaan en zeker geen feestjes meer kan bezoeken, want als je veel praat gaat het in eerste instantie weer beter om de volgende week compleet stemverlies te hebben. Ik word gek van de 100 opmerkingen per dag over mijn stem en insinuaties van mensen (teveel doorgehaald gisteravond? of steek er nog een op... en als ze vragen of ik verkouden ben, zeg ik tegenwoordig maar: ja..). Heb nieuwe baan en moet vele vragen stellen, welke ik zeker vóór 12.00 uur echt niet kan. Nu heb ik een vraag: ik praat al niet veel meer, maar geeft 100% stemrust echt resultaat en is het stoppen met wijn (drink iedere dag een paar wijntjes) bevordelijk? Bij slechte nachten met weinig slaap en stress is het allemaal nog veel erger. Dat is nog wel aan te pakken. Mijn sociale leven, spontaniteit komen totaal niet meer uit de verf, laat staan hoe het bij mijn nieuwe werkgever moet. Ze geloven nu nog in "verkoudheid" wat ik maar heb gezegd... Wie heeft een goed advies buiten een operatie om, want dat willen de artsen nog niet! Bij voorbaat heeel erg bedankt. Alle adviezen zijn welkom!

Re: stembandoperatie: cyste

Beste Carine,

ik heb zopas je berichtje gelezen. Ik herken veel van mezelf in je verhaal. Ik heb hier al enkele malen gereageerd op deze site, je kan mijn verhaal gerust eens nalezen. Zoals je kan lezen, heb ik ook heel heel veel gesukkeld. Nu is de operatie (de tweede!!) een achttal maanden voorbij. Ik praat nog altijd niet zoals het moet, maar de mensen spreken me niet meer aan op mijn stem. Ze klinkt nu redelijk normaal, maar het is soms heel lastig om te praten. Iemand die niet hees geweest is, kan niet begrijpen dat het zo lastig kan zijn hé? Ik volg al twee jaar logopedie en ik voel nu al heel goed wanneer ik verkeerd praat. Ik heb allerlei soorten pilletjes, drankjes genomen, yoga gedaan, accupunctuur, heelings, ... Ik ben nu weer bezig met een soort kruiden pillen, maar als ik heel eerlijk moet zijn, heb ik het gevoel dat het komt door het verkeerde stemgebruik. Het duurt heel lang vooraleer je aanvoelt wanneer je verkeerd praat. Ik praat meestal verkeerd als ik met kennissen praat of in de bakkerij of zo. Ik voel dat ik verkeerd bezig ben en toch kan ik niet normaal praten!!!! Niet te geloven hé. Er verandert iets in je keel, maar je krijgt het maar niet onder controle. En meestal duurt het wel een tiental minuten voorleer ik mijn stem weer goed krijg. Ik praat ook heel erg graag en tamelijk snel. Alhoewel ik al veel trager praat dan voorheen.
Ik ben ook gestopt met roken. Ik heb het volgehouden. Gelukkig, anders zou ik het zeker op het roken steken dat ik nog steeds hees ben. Want ik ben toch één van de weinigen die geopereerd zijn en die blijven sukkelen. Ik ben ook een nerveus iemand. Niet inwendig, maar eerder in mijn gedragingen. Heeft dat er nu mee te maken??? Zelfde als je wijn? Ik denk niet dat dat enig verschil zou maken .Ik voel soms spanning in mijn keel en als het echt niet weggaat, zou ik ook eens een glas drinken , waardoor de pijn "verdoofd" wordt. Neen, ik niet dat het daaraan zou liggen. Je kan altijd eens een tijdje geen meer drinken en zien.
Het roken is inderdaad niet goed. Maarja, ik weet het hoor, stoppen is niet simpel.
Ik denk dat erfelijkheid ook een rol speelt (zit bij ons in de familie) en je karakter (nerveus, vlug praten,...) en dan nog het verkeerde stemgebruik. Mijn logopedist zegt dat dat de drie voornaamste oorzaken zijn.
Ik kan ook niet meer telefoneren. De persoon aan de lijn zal het niet horen, maar na 2 minuten ben ik al bekaf en het duurt nadien een hele tijd vooraleer mijn stem weer gewoon aanvoelt!! Terwijl ik denk dat ik goed praat aan de telefoon. Het schijnt dat alle mensen met stemproblemen het lastig vinden. vooral de gsm vind ik niet te doen. MIjn vrienden weten dat ik niet meer telfoneer en we emailen veel. Maar ik ben nu ook op zoek naar werk en zit dus ook met de schrik dat ik zal veel moeten telefoneren.
Ik begrijp je heel goed als je schrijft dat je spontaniteit weg is. Ik ervaar net hetzelfde. Maar toch, als ik plots iets heel spontaans wil zeggen, knijpt ze weeral dicht en is het heel lastig. Ik denk dat dat is omdat we dan gespannen zijn om het te vertellen en ons helemaal inleven of zo.
Wat betreft stemrust : ik ben eens helemaal hervallen omdat ik een conflict had met iemand en het ging er heel emotioneel aan toe. Ik was er echt niet goed van en voelde me bedrogen en zo. Ik heb heel veel gepraat met mijn ma en mijn man , met een heleboel emoties erbij. En na 4 dagen was mijn stem weer helemaal hees. Terug naar de arts. Ik moest weeral 100% stemrust nemen !! Ik heb dan weer een week gezwegen en het was dan weer beter, maar altijd geleidelijk aan. Soms heeft je stem dat echt nodig. Maar het is echt niet simpel hoor om het vol te houden. Nu let ik op dat ik het me allemaal niet meer zo aantrek, maarja, je karakter verander je zomaar niet hé?
Waarom vraag je geen tweede opinie bij een andere arts? Waarom praat men niet over een operatie? NIet dat het altijd helpt hoor, maar ik naar ik hoor ben ik de enige die zolang blijf sukkelen. De anderen worden in tamelijk korte tijd weer normaal.
Wanneer start je met je baan? Welk soort werk is het?
Nog iets : wat bij mij heel erg geholpen heeft, is een weekendje weg gaan. Dat heb ik gedaan en sedertdien ben ik een hele stap voorwaarts gegaan. Ik ben er nog verre niet, maar dat was een echt keerpunt. Nu ben ik net terug van mijn tweede vakantie na de operatie en ik heb heel veel kunnen praten zonder dat het lastig was!!!Niet te geloven!! Maar ik ga vandaag naar de winkel en zie de mama van een kindje uit mijn dochters klas en ... ik voel weeral dat ik verkeerd praat. Maar ik heb goede hoop omdat het zo goed ging op verlof. Allé, we mogen de moed niet verliezen. Ik denk dat het toch met een soort spanning te maken heeft. Op verlof ben je veel losser en ontspanneren. Ik weet het ook niet. je zoekt maar, en hopelijk vinden we het ooit.
ziezo, ik zal je nu laten. ik zal nog iets schrijven in een tweede berichtje, want ik kan niet meer verder tikken.daaag
vero

Re: stembandoperatie: cyste

hoi,
je kan maar een beperkte tekst schrijven, dan wordt je verwittigd. Vandaar dit tweede berichtje.
Ik begrijp heel goed dat je in een vicieuse cirkel zit. Ik heb dat heel heel heel lang ervaren. Het was mijn eerste en laatste gedachte. Zodra ik sprak, hoorde ik mijn stem en ik kon over niets anders meer denken en praten( voor zover het ging).Ik wilde niet meer weg, geen feestjes meer,. Ik verstopte me soms als ik iemand zag die ik kende in de winkel (ik kan dat wel nog hoor, als ik voel dat het niet goed gaat met mijn stem)
Maar sinds ons weekendje weg, heb ik het toch wel kunnen van me afzetten.
En het blijft minder mijn leven beheersen. Ik heb daar heel blij om want het was echt niet te doen.
Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt. Je ziet het,je bent echt niet alleen!!
Ik wens je heel heel veel sterkte en een heel gezond 2007 met een hele goede stem

Re: stembandoperatie: cyste

Hallo Vero,

Ik volg al een tijdje dit forum.
Het heeft me heel goed gedaan om te weten dat er iemand is die hetzelfde als mij meemaakt. Ik ben 28 jaar. Ik zing/zong al heel mijn leven lang en sinds 2000 in covergroep Deuce (http://home.tiscali.be/deuce/) (+/- 150 optredens).
Juni 2005 zijn mijn stemproblemen begonnen. Ben toen onmiddellijk gestopt met roken (ik rookte 1 a 2 sigaretten per dag) en heb vanaf toen geen sigaret meer aangeraakt! Ik heb altijd een lage, volumieuze en een iets hezere stem gehad als de meeste zangers, maar nu lukten de noten si en do zelfs niet meer en de kopstem was volledig verdwenen, waardoor ik me bij elk optreden enorm heb zitten forceren.
- Eerste Consultatie bij NKO-arts in juni 2005: pillen gekregen (Aerius + cortizone) om de zwelling op mijn stembanden te doen afnemen.
- Tweede consultatie bij NKO-arts in september 2005: zwelling niet afgenomen. Conclusie: operatie aan stembandoedeem. Drie weken zwijgen, geen probleem want voor mijn stem alles...
Mijn eerste 2 optredens had ik een fantastische stem. Bij de optredens die volgden, voelde ik een enorme “stem-moeheid” opsteken, na +/- 1 uur optreden.
- Derde consultatie bij NKO-arts in december 2005: terug pillen (Aerius + cortizone) gekregen, want volgens de dokter sloten mijn stembanden bovenaan niet goed meer!!!

Het ging van kwaad naar erger, met zelfs een kleine verslaving tot gevolg: ik kon niet meer optreden zonder de pillen en zelfs dan was het erop of eronder, maar niet zo slecht als voor de operatie, dus het viel al bij al nog wel mee + op repetities had ik geen pillen nodig om te zingen. Dus had misschien ook wel met zenuwen te maken.

- In februari 2006 ben ik zanglessen (op mijn eigen initiatief) beginnen nemen en de zangleraar zei me direct te stoppen met de pillen!!!!

Hij had een sterk vermoeden, na me te horen zingen, dat er nog steeds knobbels op mijn stembanden zaten

- Dan maar 2de opinie aan foniator gevraagd in juni 2006: Conclusie => Operatie aan stembandknobbels.

Deze stembandknobbels hebben ze via lazer verwijderd. Heel juli 2006 heb ik gezwegen!!!

- Consultatie op 1 augustus 2006 bij Prof.: stembanden zijn glad maar zijn enorm geïrriteerd (zien enorm rood). Dit was zeer opmerkelijk vermits ik niets gezegd had na de operatie en dus pas op 1 augustus terug ben beginnen spreken (tijdens de consultatie).

Op aanraden van dokter de volgende onderzoeken laten doen: Refluxonderzoek, slaaponderzoek, sinusonderzoek en allergie-testen
Resultaat van deze onderzoeken: alles is normaal!

* Consultatie 19 september 2006: Stembanden sluiten niet bovenaan door (weeral???) verdikking op de stembanden. Zijn conclusie op dat moment was: “Misschien heb je wel zo'n stembanden (nl. dik en fors) en moet je leren om in het lagere register te gaan zingen!!!” Maar waarom mijn kopstem weg is, mijn stem constant wegvalt en zwak is, en ik hoge noten niet meer haalde, was voor mij een raadsel en daar heb ik toen ook geen uitleg over gekregen.

Ik voelde bij de zanglessen geen enkele verbetering en met deze resultaten voor ogen, had het voor mij voorlopig geen zin om verdere zanglessen te nemen. Toen zat ik met mijn handen in het haar… afwachten dan maar en mijn oefeningen doen en voorlopig niet meer zingen…

- Consultatie op 16 oktober bij andere NKO-arts.
Conclusie: roodheid van de stembanden is wat afgenomen, maar ze zijn nog steeds gezwollen. Stembanden sluiten niet symmetrisch (flapperen een beetje tegen elkaar), maar er zijn wel geen knobbels meer te zien.

Vanaf 15 november 2006, ben ik ook logopedie-lessen gaan volgen. Hier voelde ik voor de eerste keer verbetering, dus dat gaf me terug wat hoop.

Dat is tot op de dag van vandaag het enige wat ik nog doe!

Ik ben geen grote zangeres en wil dat ook niet worden en weet ook dat niemand mij dat zomaar kan geven. Maar wat ik wel weet is, dat mijn stem voor de 2de operatie veel beter was en daar heb ik een paar opnames van, dus ik weet dat ik dat niet in mijn hoofd gestoken heb. Ik wil het zingen niet opgeven, ook al ben ik geen professionele zangeres. Ik wil terug bij mijn band kunnen zingen op een leuke, aangename manier, maar op dit moment lukt dat absoluut niet meer vermits ik gewoon geen enkel nummer meer normaal kan zingen door de moeheid en heesheid die steeds maar weer terug komen. De band was een heel groot onderdeel van mijn leven en dat valt zo maar ineens weg. Ook wil ik terug kunnen spreken op een fijne, aangename manier zonder constant moe te worden waardoor mijn stem elke minuut van de dag hezer wordt en mijn sociaal contact met vrienden hier zwaar onder lijdt.
Overigens let ik op mijn eten, drinken (geen alcohol), slaap vaak 8 uur of meer per dag, uitgaan met vrienden hou ik beperkt, ik rook niet en mijd rokerige ruimtes, ik fluister nooit, drink alleen maar water en ik probeer zo weinig mogelijk te zingen of te neurieën!!! Doe mijn oefeningen elke dag, enz. Ik doe er echt

Re: stembandoperatie: cyste

alles voor.

Het kan zijn dat mijn stembanden zwak geworden zijn en dat dit nooit opgelost raakt en dat ik daarmee moet beginnen leven, maar mij er nu zomaar bij neerleggen kan ik niet. Niet voordat ik een verklaring heb hoe dit komt. Dit is nu al 7 maanden zo, en ik begin me gewoon af te vragen of het genezingsproces van de 2de operatie normaal is… en of er echt niets anders aan de gang is of dat er niets aan te doen valt buiten logopedie… Ik weet het allemaal niet meer, maar wil er wel voor blijven vechten en meningen aan mensen vragen en dus niet bij de pakken blijven zitten. Als ik dat niet doe, dan is dit alles voor niets geweest. Alleen lijkt het soms of het gewoonweg niet meer wil lukken.

Voila dat is dus mijn verhaal.
Ik begrijp heel goed wat jullie allemaal meemaken want dat is bij mij juist hetzelfde. Ben zelf ook een prater en sociaal en uitbundig, enz...

Als er iemand is die mij nog tips kan geven... heel erg graag!!!!

Groetjes,
Claudia

Antwoord aan Vandoorne Veronique

Beste Veronique (Vandoorne, reactie jan. '07)

Je hebt me zo'n aardig en uitgebreid bericht teruggeschreven in januari jl. Ik heb er veel aan. Sorry, dat ik nog niets van me heb laten horen. Veel gebeurd, verhuizing, geen internet ed. Ik herken zoveel in jouw verhaal, ook dat vermijden van gesprekken in winkels en dat snelle, drukke praten. Dat deed ik ook mijn hele leven, iets wat ik nu niet meer kan.
Ik maak morgen weer een afspraak met de logopediste en waarschijnlijk volgt daar weer een afspraak met de KNO-arts op, want het gaat steeds slechter met mijn stem. Ik zal laten horen wat deze heeft te zeggen.
Nogmaals heel erg bedankt voor je reactie, hoor!

Groetjes Carine.

Re: stembandoperatie: cyste

Beste Claudia en Carine,

eerst en vooral sorry dat ik zo laat reageer. Ik kreeg een melding dat er een nieuw berichtje toegekomen was op de site, maar ik zag nergens niets. Nu vandaag was er weer een nieuw bericht en weer zag ik niets tot mijn frank viel en ik op "volgende pagina" klikte. Stom dat ik dat niet eerder zag.

Claudia, Ik vind het heel erg wat je allemaal meegemaakt hebt. Watsukkel je ook nogal!!!! Ik herken veel van mezelf in je verhaal. Ja, je zou alles doen om je stem terug te hebben!! Het is pas als je ze niet meer hebt, dat je weet wat je mist.
Ik vraag me soms ook af of ze altijd zo zal blijven , maar ik kan er er ook maar niet bij neerleggen. Ik zoek maar verder.
Is het nog altijd zo slecht met je stem? Want het is al een tijdje geleden dat je je verhaal schreef he?


Ik blijf ook nog zoeken naar het wondermiddel. Ik ben nog in kontakt met een kruidenarts. Ik heb een soort pillen die me toch wel helpen. Het zijn nogtands kruidenpillen om het bloed te zuiveren (???) Heeft
niets met de stem te maken en toch... als ik die pillen niet meer neem, wordt het praten na een week of drie weer heel wat lastiger. Zodra ik die pillen neem, voel ik me verbeteren. Maar het gaat ook maar tot een bepaald niveau. Plots stopt de verbetering.
Ik ben weer een tijdje tamelijk goed geweest , maar ik heb twee dagen heel heeeel veel moeten bellen wat erg lastig was en ik ben weer hervallen; het is nu drie weken geleden en nog ben ik niet meer zoals voorheen.
Het praten is weer lastiger en mijn stem klinkt nog hees.

Mijn dagen staan wéééér in het teken van mijn stem : vb de maandag moet ik dit of dat doen : oei, weer slecht voor mijn stem. Gelukkig zie ik de dinsdag niemand en kan ik de hele dag zwijgen,...Herkennen jullie dat?
Is dat bij jullie ook zo, dat je het ontziet om bepaalde bijeenkomsten te moeten meemaken, omdat je stem het je niet toelaat??
Weet je dat ik stiekem een heeel klein beetje blij ben dat ik niet alleen ben die zo sukkel. Je kan eens je gal spuwen he?

Carine, hoe gaat het op het werk? je schreef vorige keer dat je niet weet wat je aan je baas moet zeggen als je stem hees blijft. Je stak het op een "verkoudheid".
Valt het mee op het werk of is het niet te doen met je stem??

Claudia, Heb jij last als je gewoon praat of is het enkel als je moet zingen??

ziezo, laten jullie weten hoe het met jullie gaat?
Daaaag en tot schrijfs
Veronique

Re: stembandoperatie: cyste

Lieve allemaal! Ik heb alle berichten gelezen en ik moet zeggen dat ik er best een beetje van schrik! Ik moet namelijk morgen geopereerd worden, ik heb op beide stembanden knobbels.Ik zing al vanaf mijn negende en heb nooit stemproblemen gehad tot vorig jaar oktober.Ik ben ook zo'n lekkere enthousiaste die overal 100./'voor gaat en er heel veel plezier aan beleeft! Maar ik denk dat ik veel te veel heb gedaan en heb mezelf niet in acht genomen.Zingen is mijn inkomen en als je eens een verkoudheidje hebt of iets dergelijks, weerhoudt mij dat niet om toch het podium op te gaan!Na een paar jaar is mij dat toch op gaan breken, stemtechnisch gezien. Ik vind het vreselijk erg, want ook voor mij is mijn stem heilig! Ik vind het ook een vreselijke ervaring dat je in ene hees bent en er veel maanden op en af mee blijft aansukkelen. Het wordt inderdaad een obsessie en je wordt er onzeker van, want ik kan er niks mee! Ik hoop echt dat de operatie, maar vooral het herstel ervan goed zal gaan.Ben in ieder geval veel meer op de hoogte nu en wil jullie bedanken voor deze informatie.Ik hoop echt dat het beter wordt voor jullie allen en dat ik mij hier dan spoedig bij kan voegen! Blijf in ieder geval altijd positief!Als jullie nog een peptalk hebben dan hoor ik het graag.En Vero,ik geloof ook dat het in je aard ligt hoe dat je met je stem om gaat.Ik moet ook veel rustiger praten en op mijn adem letten! Het gekke is dat ik met praten veel meer moeite heb dan met zingen.Ik heb ook momenten gehad dat het doodvermoeiend is om te praten. Ik hoop zo dat dit na de operatie zal verdwijnen en nooit meer zoveel moeite zal kosten!En nog meer logopedie maar... Ik heb soms ook gedacht dat het meer is dan alleen maar knobbel, maar ook iets lichamelijks. Te gespannen en te emotioneel slaat allemaal op mijn stem.Ben wel gestopt met roken en dat is wel al een verbetering! Maar goed, ik moet dus ook vijf dagen zwijgen. Ik sluit mij vijf dagen op met boeken en de afstandsbediening! Ik hou jullie op de hoogte!
Oh en Claudia hoe is het nu met jou stem? Ik voel zo met je mee!! Laat het mij weten.Sterkte!
X Birgit

Re: stembandoperatie: cyste

Beste Brigit,
ik ben van vannacht terug van verlof en daardoor heb ik je berichtje nu pas gelezen.
De operatie is nu wel achter de rug. Ik ben benieuwd hoe je stem nu is??
Laat je iets weten?
Daaag
Vero

Re: stembandoperatie: cyste

Hallo allemaal
Mijn operatie is 4 september. Ik lees verder niets over pijn ofzo. Mag ik ervan uitgaan dat er naast de stilteplicht van drie dagen, verder geen pijn is in de keel na de operatie?
Gr.Jay

1 2